- Advertisement -Newspaper WordPress Theme
BestemmingenReistrends 2026 volgens Skyscanner

Reistrends 2026 volgens Skyscanner

Van het verkennen van lokale supermarkten tot het aansluiten bij boekenclubs: Skyscanner onthult zeven reistrends voor 2026 die laten zien hoe reizigers hun reizen steeds meer afstemmen op hun passies en levensstijl. Met deze trends lanceert Skyscanner, de wereldwijde reisapp, het Travel Trends 2026 Report, waarin wordt onthuld hoe vakanties persoonlijker worden dan ooit tevoren – van culinaire diepgang tot literaire inspiratie. 

Travel Trends 2026-rapport

Het Skyscanner Travel Trends 2026-rapport, gebaseerd op miljoenen zoekopdrachten en onderzoek onder reizigers, onthult dat zowel bestemmingen als vakantiegewoonten steeds meer aansluiten bij de persoonlijke identiteit. Reiskeuzes worden nu gevormd rondom duidelijke prioriteiten en kernwaarden – persoonlijke passies, betekenisvolle connecties, waar voor je geld, en het gevoel dat een reis echt “de moeite waard” is. 

Skyscanner sprak met reiziger en tv-presentator Chris Zegers, die zich vooral herkent in de trend Catching Connections

“Voor mij draait reizen nooit alleen om de bestemming. Het gaat om de ontmoetingen onderweg – de onverwachte gesprekken, de mensen die je bijblijven voor jaren. Zeker in een tijd waarin alles digitaal is, wordt echte verbinding tijdens een reis steeds waardevoller.” 

Enkele cijfers uit het onderzoek:

  • 53% plant een wandelavontuur in de bergen (bij voorkeur in de zomer) 
  • 44% verkent lokale supermarkten of boerenmarkten 
  • 35% raakt verdwaald in een goed boek of snuffelt graag rond in boekwinkels tijdens het reizen 
  • 36% van de mensen staat tijdens het reizen meer open voor het ontmoeten van anderen, waarvan 26% zegt dat dit komt doordat ze zich vrijer voelen om zichzelf te zijn 

De zeven reistrends van Skyscanner voor 2026:

1. Catching Connections – Vakanties als katalysator voor menselijke interactie

Echte verbinding maakt een sterke comeback. Terwijl sociale levens steeds digitaler worden, komt reizen naar voren als een krachtige manier om oprechte menselijke interactie te stimuleren. Of het nu gaat om contact met locals of het ontmoeten van medereizigers, 37% van de mensen zegt dat ze specifiek naar het buitenland zijn gereisd – of dit overwegen – om nieuwe connecties te maken, van vriendschappen tot een romantische liefde. Voor velen draait de reis om meer dan alleen de bestemming; het gaat om wie je onderweg kunt ontmoeten. Deze trend wordt weerspiegeld in een stijging van 83% in hotelboekingen wereldwijd via Skyscanner’s solo travel filter, vergeleken met vorig jaar. In 2026 zullen solo reizigers meer dan ooit op zoek zijn naar nieuwe echte verbindingen.

2. Shelf Discovery – Supermarkten en lokale markten als culturele hotspots

Reizigers ontdekken een land steeds vaker via de boodschappenmand. Van Japanse gemakswinkels en IJslands geothermisch brood tot unieke Duitse frisdranksmaken: 44% van de Nederlandse reizigers ziet supermarkten en markten als dé plek om authentieke lokale cultuur te ervaren. 

3. Altitude Shift – Bergen als nieuwe wellnessbestemming

Bergen zijn niet langer alleen een winterbestemming. In 2026 trekken reizigers het hele jaar door naar berggebieden: van het Atlasgebergte tot de Dolomieten – op zoek naar rust, natuur en verjonging. Meer dan de helft (53%) plant een wandelavontuur in de bergen, en hotelboekingen via Skyscanner’s functie ‘Mountain view room’-filter zijn met 103% gestegen ten opzichte van vorig jaar. 

4. Bookbound – Literaire reizen in opkomst

Lezen maakt een comeback en beïnvloedt reisplannen. Van literaire festivals tot iconische boekwinkels: 35% van de Nederlandse reizigers zegt een deel van hun reis rondom boeken te willen plannen – 2026 wordt een digitale detox geïnspireerd door verhalen. 

5. Glowmads – Schoonheid bepaalt de reisroute

Schoonheid gaat nu verder dan de social media feed. Voor veel reizigers draait het om het ontdekken van lokale huidverzorging, wellness en zelfzorgrituelen die de cultuur van hun bestemming weerspiegelen. Onder Generatie Z heeft bijna één op de drie (30%) al lokaal gemaakte producten gekocht tijdens hun reizen. 

6. Family Miles – Meer vakanties met meerdere generaties

Stijgende kosten zorgen ervoor dat families vaker samen reizen. Van ouders tot grootouders, 23% kiest nu voor reizen met meerdere generaties – waarbij gezamenlijke investering leidt tot gedeelde herinneringen. En voor Generatie Z gaat de motivatie nog dieper: voor 50% van hen gaat het bij reizen met familie niet alleen om bijpraten, maar ook om samen nieuwe herinneringen te creëren tijdens de vakantie. 

7. Destination Check-in – Accommodatie als bestemming

Reizigers kiezen steeds vaker hun bestemming op basis van de accommodatie. Van designhotels tot thema-verblijven die hele culturen weerspiegelen, 22% van de Nederlandse reizigers vindt accommodaties net zo belangrijk als de locatie zelf. 

Populaire bestemmingen: Verborgen parels in opkomst in 2026

Nederlandse reizigers richten zich steeds meer op kleinere, minder bekende bestemmingen die nog onder de radar blijven, maar zeker iets nieuws bieden. Op basis van tienduizenden zoekopdrachten en jaar-op-jaar groei hebben Skyscanner-analisten de 10 meest opvallende opkomende bestemmingen voor 2026 vastgesteld. 

Top 10 opkomende bestemmingen 2026 onder Nederlanders: 

  1. Trollhättan, Zweden – +498%
  2. St. Moritz Samedan, Zwitserland – +418% 
  3. San Cristóbal, Ecuador – +268%
  4. Halifax, Canada – +216%
  5. Exeter, Verenigd Koninkrijk – +181% 
  6. Evenes, Noorwegen – +152%
  7. Triëst, Italië – +102%
  8. Córdoba, Spanje – +100% 
  9. Skukuza, Zuid-Afrika – +95% 
  10. Biarritz, Frankrijk – +75% 

Voor wie nog geen bestemming in gedachten heeft, kan zoeken op ‘Everywhere’. Met de Everywhere-zoekfunctie van Skyscanner kunnen reizigers zich laten inspireren om nieuwe bestemmingen te ontdekken. De resultaten worden wereldwijd gerangschikt op basis van prijs, vertrekkend vanaf de gekozen luchthaven.  

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

schrijf je in

KRIJG EXCLUSIEVE TOEGANG TOT PREMIUM CONTENT

SUPPORT DE NEDERLANDSE REISWERELD

WORD GRATIS LID VAN ONS KENNISPLATFORM VAN DE REISBRANCHE

ONTVANG SPECIALE REISAANBIEDINGEN

Krijg onbeperkt toegang tot EXCLUSIEVE content en VIP aanbiedingen voor reisprofessionals.

Exclusive content

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

Latest article

More article

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme